Zabawa polega na wpisaniu w podane diagramy liter, w ten sposób, by ułożyły się krzyżówki.
Diagramów będzie kilka, podanych w odstępie czasowym 7 dni. Każdą z nich układamy po kolei oddzielnie a następną zaczynamy po zakończeniu poprzedniej.
Za ułożenie (częściowe lub całkowite) krzyżówki uznaje się wpisanie w kratki podanych liter w ten sposób, by powstały z nich poziome lub pionowe wyrazy. Nie ma obowiązku wpisywania wszystkich liter.
Za każdy wyraz gracz otrzymuje punkty według następujących reguł:
--- Za każdy polski wyraz będący nazwą pospolitą - rzeczownik w mianowniku wpisany poziomo od lewej do prawej strony lub pionowo z góry do dołu, (liczba pojedyncza lub mnoga, nie ma znaczenia) otrzymuje się 4 punkty.
Wykaz wyrazów z których można wybrać takie rzeczowniki znajduje się na stronie słownik języka polskiego.
Na tej stronie są również polskie czasowniki, przysłówki, liczebniki etc. W tej grupie za 4 p ważne są tylko rzeczowniki.
Przykładami takich wyrazów są: MŁOTEK, POGODA, SEN, BAKA itd.
--- Jeśli wyraz należący do powyższej grupy wpisany jest w diagram wspak lub z dołu do góry, jest nagradzany 3 punktami.
Przykłady: KETOŁM, ADOGOP, NES, AKAB etc
--- 3 punkty otrzymuje się również za wyraz, będący rzeczownikiem - nazwą własną w mianowniku. Są to imiona, nazwiska, nazwy geograficzne, nazwy firm etc Ważne, by określenie co to jest można było znaleźć w źródle w języku polskim.
Przykłady takich wyrazów: KAZIK, KOFTA, MESSAJAH, TORUŃ, IKEA etc.
--- 2 punty otrzyma się za wyrazy określone wyżej, lecz wpisane wspak lub z dołu do góry, czyli np KIZAK, ATFOK, HAJASSEM, ŃUROT, AEKI etc.
--- 1 punkt otrzymamy za wszelki inny wyraz dostępny w polskiej przestrzeni internetowej - po polsku (bez podziału na wspak, czy nie i z góry do dołu lub odwrotnie), mający jakiekolwiek znaczenie.
Taki wyraz może być rzeczownikiem (także nazwą własną) w każdym przypadku liczby poj. lub mnogiej. Może być przymiotnikiem, rzeczownikiem, przysłówkiem etc.
Przykłady: SŁONIA, MOTOK (kotom - wspak), EŁKU, EWOM, ŚPI, ŻÓŁTY, JASNO etc.
Wszystkie skróty we wszystkich formach występujące na polskich stronach internetowych (po polsku) są również za 1 punkt.
Trzeba wpisać cały wyraz, to znaczy wszystkie pola w danym rzędzie lub kolumnie powinny być wypełnione. Nie można na przykład wpisać wyrazu trzyliterowego do szeregu składającego się z czterech czy pięciu kratek.
Każdy gracz podaje swoją krzyżówkę w sposób:
Pisze wyrazy poziome potem wyrazy pionowe. Diagramu podawać nie trzeba. Jeśli w okienkach diagramu nie wpisze żadnej litery (bo gracz nie wie co wpisać) należy wpisać X. Za brak wyrazów lub podanie wyrazów nieistniejących w polskim piśmiennictwie nie otrzymuje się żadnych punktów. W sytuacjach spornych lub niepewnych jest możliwa dyskusja. Ostateczna decyzja należy do autora tej zabawy.
Zaakceptowana propozycja krzyżówki zostanie zaznaczona przeze mnie serduszkiem. Będzie to również znaczyło, że to rozwiązanie zostanie wzięte pod uwagę w punktacji i rankingu. Pod nim powinienem wpisać liczbę punktów o ile tego nie zrobi sam gracz.
Ranking powinien być uaktualniany każdego dnia, ale z tym, ze względy na sprawy zawodowe może być różnie. Dołożę jednak wszelkich starań, by tak było.
Gracz może poprawić swój wynik podając nową krzyżówkę w każdej chwili. Powinna to być jednak krzyżówka z większą ilością punktów. W takiej sytuacji punktacja z poprzedniej jest anulowana i bierze się pod uwagę nową ilość punktów.
Propozycje krzyżówek muszą być wpisywane w temat konkursowy widoczny dla wszystkich graczy. Uwzględniana zostanie ostatnia i najlepsza propozycja danego gracza. Decyduje kolejność wpisywania i widoczny obraz w moim komputerze. Mam jednak nadzieję, że taki obraz będzie identyczny na wszystkich naszych komputerach.
Gracz może powtórzyć wyrazy z krzyżówek innych graczy. Nie mogą to być jednak sytuacje, gdzie krzyżówka zawiera wszystkie takie same wyrazy, taka krzyżówka jest odbiciem lustrzanym względnie litery są przekształceniem w formie obrotu o 90, 180 lub 270 stopni.Wyjątkiem od tego jest sytuacja, gdy krzyżówka po takim przekształceniu ma większą ilość punktów. Wtedy dany gracz, mimo powyższych przekształceń może taką krzyżówkę zamieścić. Gdyby nie było można tego zrobić, mogłaby zaistnieć sytuacja, że zablokujemy maksymalną ilość punktów, jaką można za daną krzyżówkę dostać.
Czy współzawodnik może wykorzystać rozwiązanie innego zawodnika, gdy ten już z niego nie korzysta, bo znalazł lepsze?
Pierwsze skojarzenie że odpowiedź mogłaby być - czemu nie?
Jednak uważam, że nie powinno się korzystać z poprzednich rozwiązań innych zawodników, bo w ten sposób to sobie ktoś może "czatować" na poprawki tych lepszych i je kopiować. Byłoby to przecież niewskazane i w pewnym sensie nieuczciwe. Dlatego uwaga:
Nie wolno korzystać z rozwiązań poprzedników, chyba, że się je ulepszy.
Każda rozgrywka na którą się składa ułożenie danej krzyżówki, będzie mieć swój początek i zakończenie. Po każdej rozgrywce gracze dowiedzą się, ile zdobyli punktów i jaką mają pozycję w rankingu. Po zakończonej rozgrywce krzyżówek już podawać nie można.
Niektóre krzyżówki mają znane mi rozwiązania z maksymalną punktacją, jednak nie wszystkie. Będą również podane takie diagramy z literami, których najlepsze rozwiązania nie są mi znane. Informacje na ten temat podam przy każdej nowej rozgrywce.
W ostatniej
rozgrywce zostanie podana do ułożenia krzyżówka z liter z
których da się ułożyć kalambur.Jego rozwiązanie nie będzie konieczne, ale będzie miło, jak komuś się to uda.
Do gry można dołączyć w każdej chwili, Jednak gdy rozgrywka z daną krzyżówką zostanie definitywnie zakończona, nie będzie można już za nią zdobywać punktów.
Suma punktów za wszystkie krzyżówki (pięć sztuk) będzie stanowić podstawę do wpisania do rankingu. Jeśli będzie większa liczba graczy z tą samą ilością punktów, wyżej będzie gracz, który daną ilość punktów osiągnął szybciej.
Do końcowego rankingu wliczana jest punktacja z wszystkich krzyżówek podanych przez gracza w wyznaczonym czasowo terminie.
Przed właściwymi rozgrywkami przewiduję kilka rozgrywek treningowych, pierwsza jutro 14.10.2024 o godz. 20.00 czasu polskiego. Krzyżówki takie będą mniejsze a punkty zdobyte podczas treningów nie będą wliczane do właściwej klasyfikacji. Chodzi o poznanie zasad i ogólne rozeznanie się o co tu tak naprawdę chodzi.
Dla najlepszego zawodnika przewiduję nagrodę w formie ręcznie wykonanej, mini książeczki Allana Edgarda Poego – “Złoty Żuk”.
W zależności od ilości osób grających w układanie krzyżówek przewiduję drugą nagrodę. Otrzyma ją osoba w drodze losowania, w ten sam sposób, jaki był przedstawiony ostatnio przy zabawie ROCK. Każdy uczestnik, który zdobędzie chociaż 1 punkt, będzie miał szansę zdobyć taką nagrodę w drodze swoistego losowania. Szansa jednak będzie tym większa, im więcej dany zawodnik zdobędzie punktów. Ważne będą dziesiątki zdobytych punktów. Za każdą dziesiątkę otrzyma się jedną szansę w losowaniu. Jeśli będzie uczestniczyła odpowiednio duża ilość osób, zostanie rozważona nagroda (również Złoty Żuk) dla osoby z drugiego miejsca. Data rozdania nagród a raczej nagródek jest obecnie bliżej nieokreślona, powinna jednak nastąpić najprawdopodobniej przed marcem 2025r. Do tego czasu nie będzie kolejnych premiowanych konkursów.
Zabawa jest dla mnie czymś nowym, jak i pozostałe konkursy, Nigdy w czymś takim nie uczestniczyłem ani nie organizowałem. Nie wiem więc, jak to będzie wyglądało w praktyce. Zdaję się na swoją wyobraźnię i intuicję. Wiele tu jednak zależy nie tylko ode mnie.
Ten regulamin w uzasadnionych sytuacjach może ulec zmianom.
Proszę o wyrozumiałość.
Miłej zabawy.
benasek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz