środa, 13 lutego 2019

347. Kalambur *

Witam 

Kalambur *

Pojazd z metali się składa
O nim w piosence 
Karin opowiada

Rozwiązali: janusmakroniusz, Vilemo, birbant, Kai Book, Antykwa, Bingola, Petunia, Gra, Aszka_, Ewa, Liya, humoreska, joko 




Zagadka
Jak nazywa się miejscowość leżąca na terenie Polski i mająca dwie te same samogłoski przy sobie? (W jednym wyrazie). Odpowiedź proszę wpisać do komentarza. 

Mam jeszcze jeden problem raczej historyczny: 


Chciałbym wiedzieć, czy to jest prawdą. Proszę o odpowiedzi w komentarzach.

 

30 komentarzy:

  1. znalazłem pomnik marszałka Piłsudskiego - koń ma podniesioną jedną nogę
    Wklejam link: https://r-scale-40.dcs.redcdn.pl/scale/o2/tvn/web-content/m/p1/i/8fb21ee7a2207526da55a679f0332de2/0010b31e-69b0-11e4-92c0-0025b511229e.jpg?type=1&srcmode=3&srcx=0/1&srcy=0/1&srcw=640&srch=360&dstw=640&dsth=360&quality=80

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli tutaj wygląda na to, że autor wyłamał się z tej "tradycji".

      Usuń
  2. A tak poważnie..Chodzi Ci o Betleem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Betleem mi nie chodziło, bo nie ma tej miejscowości na mapach Google. Widzę jednak, że jakieś źródła Betleem podają a że ja nie zdefiniowałem źródeł, więc wypada Twoje rozwiązanie przyjąć.
      Jednak chyba nie spoczniesz na tym jak Cię "44" znam :)

      Usuń
  3. Z temi pomnikowemi końmi, to benasek wyłapał fajną ciekawostkę. Potwierdzam, że to prawda. Tradycja ta ma początek w starożytności i była póżniej kontynuowana. Ale jest jedno "ale". Otóż, nie wszyscy twórcy pomników stosowali się do niej, więc nie każdy pomnik oznacza, to o czem zapodał benasek.
    birbant
    Dlatego sporo pomników z konnemi bohaterami nie zgadza się z ową symboliką. birbant

    OdpowiedzUsuń
  4. No to coś się nie zgadza. Albo jest zasada albo jej nie ma. Wyjątki mogą być ale tylko wyjątki. Mogę potwierdzić że Kazimierz I Opolski który zmarł nie zginął, siedzi na koniu stojącym czterema kopytami na gruncie. Mam na myśli pomnik stojący na rynku opolskim. Za Waszej wizyty jego jeszcze tam nie było.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, zbłaźniłem się. Własnego miasta i jego pomników nie znam. Zajrzałem do mojego albumu i okazuje się że koń Kazimierza I uniósł jedną łapę. ;-)

      Usuń
    2. Oj tam od razu zbłaźniłem się. Nie sądzę, by ktoś tak pomyślał. To równie dobrze ja się zbłaźniłem bo mogłem odpowiedź dawno znaleźć. Chciałem jednak z Wami o tym podyskutować. Mnie zastanowił fakt, czy w ogóle była jakakolwiek taka reguła, czy ktoś sobie ją tylko wymyślił. Z tego, co pisze birbant, jest to jednak prawda.

      Usuń
    3. Ta reguła może być prawdą jeśli nie będzie od niej zbyt wielu odstępstw.

      Usuń
  5. w każdej regule birbant, musi być wyjątek :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten pomnik janusa moim zdaniem stoi w Katowicach. Trafiłem?

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Tak! Chodzi o Paary - to jedyna miejscowość której nazwa zawiera dwie samogłoski przy sobie. Vil, jak do tego doszłaś?

      Usuń
    2. Nie pytaj..:D
      A od razu mi sie skojarzylo ze Zbigpary..:D

      Usuń
    3. Masz na myśli tego osobnika z zespołem Bambiego? Nie, na szczęście tu nie zawita.

      Usuń
  8. A Betleem-jest w spisie Polskich miejscowości. Oznaczone jako przysiółek..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Betleem to ja w ogóle pierwszy raz słyszę, że w Polsce jest. Nie trzeba jak widać jeździć do Izraela by być w Betleem.

      Usuń
  9. Paary - niedaleko Warszawy
    Bingola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawidłowo ... Vil zdążyła kilka minut wcześniej napisać. Ciekawe skąd wiedziała ...

      Usuń
  10. A co do pomników - Książe Józef Poniatowski zginął w nurtach Elstery praktycznie podczas bitwy, a jednak jego koń na warszawskim pomniku ma podniesioną tylko jedna nogę (prawą)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe, co na to birbant. Może to znowu wyjątek?

      Usuń
  11. Tak,ten pomnik z linku Janusa jest w Katowicach.Niedaleko Komendy Wojewodzkiej Policji.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybacz Vil ale nie koło KWP.
      Widoczny fragment budynku to była siedziba Komitetu Wojewódzkiego PZPR. Naprzeciwko czyli po prawej, niewidoczny, stoi budynek Sejmu Śląskiego, obecnie Urząd Wojewódzki. Za naszymi plecami z kolei "Pałac Grudniowy" czyli budowla wzniesiona z inicjatywy Pierwszego Sekretarza Komitetu Wojewódzkiego PZPR towarzysza Grudnia. Obecnie mieści się w nim Centrum Kultury. Tam śp Krystyna Bochenek organizowała ogólnopolskie dyktanda.

      Ten pomnik znany jest z tego również że Naczelnik siedzi na swojej Kasztance która przez twórcę została wyposażona w męski narząd.

      Usuń
    2. Antykwa,nie napisalam ze koło KWP tylko ze niedaleko KWP"a to różnica.:P

      Usuń
    3. Może być Vil niedaleko jeśli ono ma wielkość około kilometra.;-) Wobec wielkości, rozległości miasta to tak naprawdę jest koło. :-))

      Usuń
  12. Książę Pepi, co prawda utonął w nurtach Elstery, do której skoczył konno, będąc ranny, ale jego utonięcie spowodowało to, że Frzncuzi omyłkowo go zastrzelili, kiedy był pośrodku rzeki.

    OdpowiedzUsuń