środa, 19 czerwca 2019

0365. Pantropa Wiktor XLI ** anagram *

Witam 

Anagram * 

Wokół same  _ _ _ _  i każda z nich  _ _ _ _ 
Oby alergicy z dala od nich byli 

Rozwiązali: Antykwa, Gra, Vilemo, Kai Book, birbant, janusmakroniusz, Aszka_, Bingola, Petunia, Liya, humoreska, joko

Pantropa Wiktor XLI ** 


Określenia wyrazów:
Specjalista od serca 12-16-18-20-5-7-23-14-24
Dekoracyjny dodatek np. do świeczki 15-9-22-4-11-17
Krótsze drogi 10-13-8-21-3-1
365 dni 2-6-19


Motor
Domek ze śniegu
Pojemniki na śmieci
Druga rzeka Ukrainy
Imię cesarzy niemieckich
Przydomowe tereny uprawne
Przyjmuje i wypłaca pieniądze
Ryby o skórze pokrytej rzędami kostnych płytek

Rozwiązali: Kai Book, Antykwa, Gra, janusmakroniusz, Aszka_, Bingola, joko, birbant

Zabawa  słowna

Jak myślicie, jaki jest najdłuższy polski wyraz, który ma każdą literę inną? Czy jest to rzeczownik, czasownik a może przymiotnik? Spróbujmy go poszukać. 
Proszę, wpisujcie swoje propozycje w komentarzach. Kto napisze taki najdłuższy wyraz i przez tydzień nikt go nie "przebije", wygrywa. Co wygrywa? O tym potem. 



By nie było nieporozumień, trzeba trzymać się pewnych zasad, oto one.

1. Dozwolone jest korzystanie ze wszystkich słów znajdujących się w słowniku języka polskiego oraz ich poprawnych form gramatycznych, z wyjątkiem tych, które zaczynają się od wielkiej litery, są skrótami, przedrostkami lub przyrostkami albo wymagają użycia apostrofu lub łącznika. Tutaj link do strony słownika. Wyraz taki jest oznaczony jako dopuszczalny w grach.
2. Wygrywa ta osoba, która pierwsza poda najdłuższy wyraz. Remisów nie przewiduję. 
3. Koniec zabawy będzie wtedy, gdy przez siedem dni nikt nie poda dłuższego wyrazu.  
Będę na bieżąco (od jutra, bo dziś mnie w świecie netowym nie ma) w komentarzach informował, kto "prowadzi".

Pozwolicie, że rozpocznę i jako pierwszy podam swoją propozycję. W nawiasie ilość liter.

PRZEWODNIK  (10)

Jaki będzie dłuższy? 

Miłej zabawy 

   

25 komentarzy:

  1. moje słowo:
    PRZEKUWALIŚMY
    (12 liter)
    ~Bingola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Informuje, ze w wymienionym wyrazie zdazyla sie "urodzic" literka i jest juz ich tam 13.
      (benasek, ktory pisal, ze w necie nie bedzie …)

      Usuń
  2. To dam jeszcze lepiej:
    PRZEKŁUWALIŚMY (14 liter)

    OdpowiedzUsuń
  3. Znalazłam 15-kę !
    WSPÓŁFUNDATORZY :D
    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tym samym jak na razie prowadzisz Aszka_ A już i ja chciałem się pochwalić, że 15 znalazłem ... No nic, letę szukać 16 ...

      Usuń
    2. Dodam, że tą 15 był wyraz DOKUMENTARZYŚCI

      Usuń
  4. No to ja zgłaszam 16: KAPELMISTRZUJĄCY.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo Antykwa! Masz 16 i zostałeś nowym liderem ...

      Usuń
  5. Jak się okazuje, 16 jest sporo, oto moja propozycja: PROFILAKTYCZNEMU Szkoda tylko, że nie byłem pierwszy :P

    OdpowiedzUsuń
  6. No trudno benasek, nie możesz być prymusem we wszystkim.;-)
    Ale co do dłuższych wyrazów, wiesz w czym jest ograniczenie? W małej ilości samogłosek, to one najczęściej się powtarzają w dłuższych wyrazach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak znowu mało tych samogłosek nie ma. Dziewięć jest przecież AĄEĘIOÓUY ...

      Usuń
  7. WSPÓŁORGANIZUJĄCY - ma 17 znaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodam niesmialo, ze jest mi znany wyraz 19 literowy, ale mnie nie wypada go tu pisac …
      Niemniej jednak gratulacje Antykwa.
      Ciekaw wiec jestem, czy ktos ten wyraz znajdzie lub ze tak sie wyraze, mnie przebije i poda wyraz 20 literowy. (benasek)

      Usuń
  8. Przepraszam, chodzilo mi o wyraz 18 literowy

    OdpowiedzUsuń
  9. A może.. ponaddziewięciusetdziewięćdziesięciodziewięciokilometrowy :-D

    OdpowiedzUsuń
  10. Benasek Ty masz pewnie słowo "południowoafrykanski" :D
    Jest jeszcze "pięćdziesieciogroszówka"-23 i dziewiećdziesieciodziwiecioletni.:D

    OdpowiedzUsuń
  11. Osiedziesieciodziwietnioletni jest w słowniku jakby tamtych nie było:D

    OdpowiedzUsuń
  12. Aaaa każdą literę inną..Nie doczytałam:D

    OdpowiedzUsuń
  13. No to współuzależniający tylko mam. Póki co.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No już się prawie ucieszyłem ... Gdyby nie te dwie literki "A" ...

      Usuń
  14. Brawo Vil za cierpliwe poszukiwania.
    A ja zgłaszam 18: WSPÓŁORGANIZUJĄCYM.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wyraz miałem cały czas na myśli ... No i Antykwa Ty go podałeś! Gratulacje.

      Dziwię się tylko, że nikt na to po podaniu przez Ciebie wcześniejszego wyrazu nie wpadł. Czekamy znów tydzień ...

      Usuń
  15. Sięgnięcie do tego sposobu zasugerowała mi swoimi wpisami Vil.

    OdpowiedzUsuń
  16. No i tym sposobem konkurs a wraz z nim całą pakę misiów żelków wygrał Antykwa. Brawo!
    Żelki zostaną rozdane już niedługo w przepięknej wielkopolskiej scenerii nad jeziorem.

    OdpowiedzUsuń