środa, 6 stycznia 2021

0445. Rebusy i inne zagadki

  

Witam po raz pierwszy w 2021 roku!

 

Rebus joko 

 

K.T.B.P.B.S.
Rozwiązali: benasek, Bingola, birbant, Gra, Antykwa
 


Rebus birbanta

K.M.W.O.M.G.
Rozwiązali: benasek, Bingola, Gra, Antykwa, joko 

 

Kalambur * 

Sagan kap jeden i drugi

Miejsce na ciuchy, także dla sługi 

Rozwiązali: Bingola, birbant, Gra, Kai Book, Antykwa, joko

 

Kto pierwszy? 

Dzisiaj pytanie specjalne z dziedziny wiedzy prawie bezużytecznej. Pamiętacie serial "Kariera Nikodema Dyzmy"? Jasne, ze pamiętacie. Występował tam Leon Kunik vel Kunicki. Grał go Bronisław Pawlik. Potrzebuję jego dokładnej daty urodzin. (Nie Pawlika a Kunika). Ktoś pomoże? Dla pierwszego, który ją bezbłędnie w komentarzu poda, oferuję nie byle co - jeden dyzmański punkt! Do tej pory nie znam nikogo, kto by taki punkt miał. Może Ty będziesz pierwszy!?

 

Prawidłowe rozwiązanie pierwszy podał 

Bingola

Gratuluję! 

 

Wszystko rozwiązane? To czas na muzykę. Dziś spokojnie. Danit Treubig. Niewiele wiem o tej artystce. Urodzona w Szwajcarii, śpiewa nieco w melancholijnym tonie po hiszpańsku. Zresztą sami posłuchajcie.

 


 

12 komentarzy:

  1. Leon Kunik,
    Geboren 26 April 1868 Tarnów,
    Beruf:Kelner,
    Wohnort: Tarnów, Galizien
    Groese: 172 cm
    Farbe den Augen: Gruen
    Besondere Kennenmarke: Keine

    Spisane z paszportu, Bingola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No pięknie Bingola! Zadałem tą zagadkę z pewną dozą nieśmiałości, bo wbrew pozorom trzeba trochę pokombinować a przynajmniej poszukać, bo przecież nikt (wydaje mi się) nie zna tak z głowy daty urodzin Kunika! No ja już ją teraz na długo zapamiętam. Gratuluję i życzę Tobie, byś kiedyś wystąpił w Milionerach i aby ostatnie pytanie za milion właśnie takie padło!
      Oczywiście punkt, tym razem dyzmowy - a jakże wędruje do Ciebie.

      Usuń
    2. Ja wiedziałem gdzie jej szukać (w filmie) tylko zastanawiałem się, czy ta data padnie w filmie np. podczas sceny aresztowania albo przesłuchania Kunickiego. Okazało się, że jest kilkosekundowe ujęcie rozłożonego paszportu, który Dyzma znajduje w sejfie w kopercie z napisem "w razie mojej śmierci spalić bez otwierania" - a ponieważ Kunicki nie umarł, zajrzał do środka :)

      Usuń
    3. Ty wiedziałeś ... Właśnie o to chodziło, czyli kto to wie? Ja też wiedziałem, dlatego zadałem taką zagadkę. Muszę przy okazji sprawdzić, czy w książce Dołęgi-Mostowicza też jest taka data czy reżyserzy filmu sobie taką dali. Książka jest dostępna w necie. Film jest dość dokładnie według niej zrobiony. Nasuwają się również pytania, czy starsza wersja filmu (Z Dymszą) też zawiera taką scenę. Może ktoś sprawdzi? Ja próbowałem, ale na YT obecnie tego filmu nie ma, Pewnie jest na innych stronach. Może za dwa dni znajdę czas by tego poszukać ... Może ktoś mnie ubiegnie.

      Usuń
    4. No właśnie, książka.
      Porównajcie moją odpowiedź, z poprawną Bingoli.
      W książce jest tekst: Leon Kunicki lat 66. Jeśli urodził się w 1868 r. To znaczy, że akcja filmu rozgrywa się w 1934 r.
      Jak podaje Wikipedia, akcja rozgrywa się pod koniec drugiej połowy lat 20tych.
      I jak tu się doszukiwać prawdy w tej fikcji? No jak :P

      Ewa.

      Usuń
    5. Przewidziałem taki stan rzeczy, dlatego wspomniałem w zagadce, że chodzi mi o takiego Kunika vel Kunickiego, którego grał Bronisław Pawlik ... Zekranowanych wersji książki jest kilka. Znam jeszcze dwie, (Jedna z Adolfem Dymszą, druga z Cezarym Pazurą), ale nie pamiętam, jak w tamtych została informacja o dacie urodzin przedstawiona, być może w ogóle takiej nie było. Dlatego wspomniałem o Pawliku, by nie było wątpliwości.

      Usuń
  2. Ja tego paszportu nie widziałam :P
    Tak sobie wydedukowałam, że skoro akcja toczy się w drugiej połowie lat dwudziestych XX wieku, to obstawiam przykładowo rok 1927. W książce Krzepicki pisze referat : Leon Kunicki lat 66...
    Czyli, urodził się w 1861 r. :P Dokładnej daty nie podam, to przecież postać fikcyjna :-)
    ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa, wystarczyło obejrzeć (a nawet przewinąć do właściwego miejsca) 6 odcinek serialu, gdzie Dyzma jedzie na prośbę Kunickiego do Koborowa aby przewieźć z sejfu teczkę z dokumentami. Znajduje w niej stary paszport Kunickiego z takimi właśnie danymi jak podałem (spisałem z ekranu, bo w filmie jest takie ujęcie)
      Aby to znaleźć przeczytałem na Filmwebie streszczenie poszczególnych odcinków, potem na You Tube znalazłem właściwy film i voila!

      Usuń
    2. No widzisz jakie to proste?
      A Ewka czyta tu i tam, w jakich latach toczy się akcja filmu.
      Piszą, że to druga połowa lat dwudziestych ( czyli mogły być to lata 25-29),i strzel tu babo najcelniej. Nagle! Trach! piszą, że to były pierwsze lata rządów Piłsudskiego jako premiera.
      Dalsze losy mojej dedukcji nasuwają się same -)
      Ewa.

      Usuń
    3. Brawo Ewa za choćby próbę rozwiązania! To też się liczy i doprawdy doceniam! W przyszłym odcinku bloga zapodam fotografię paszportu Kunika.

      Usuń
    4. No. Ktoś jednak docenił moją pracę i wysiłek :P

      Usuń
  3. Docenił? Nie tylko docenia. Także trzymam kciuki i czasem myślę: Jak nie Bingola, to może Ewa zgadnie?

    OdpowiedzUsuń