środa, 11 kwietnia 2018

0304. Kalambur *, Krówkowo podwójne ...

Witam    


Kalambur *  
Serce plus zawał
Roboty ma nawał  

Rozwiązali: Vilemo, Antykwa, Kai Book, Bingola, Gra, janusmakroniusz, birbant, joko

Krówkowo - dziś za dwie krówki!

Proponuję pewną zabawę. Należy znaleźć takie pięć liter, by dołożona do nich z przodu szósta litera utworzyła wyraz. Pomyślicie, że to nic prostszego. Zgadza się, jednak jest jedno ale. Trzeba znaleźć takie pięć liter, by możliwości dołączenia różnych liter na początku było jak najwięcej. Lepiej będzie jak zobrazuję to przykładem. 
Weźmy grupę liter "prawa". Gdy dołączymy pewne litery do ich początku, utworzymy nowe wyrazy. Jakie? Proszę bardzo: 

oprawa, sprawa, uprawa, wprawa. 

Podałem cztery nowe wyrazy utworzone poprzez dodanie różnych liter (o,s,u,w) do początku tej samej grupy liter (prawa). 
 Podobnie będzie się miała rzecz z literami "ektor" z których po dodaniu liter l,r,s,w otrzymamy następujące wyrazy (nota bene nazywa się je metagramami)

lektor, rektor, sektor, wektor 

Zadanie polega na tym, by znaleźć tych wyrazów maksymalną ilość. Kto takich nowo utworzonych wyrazów znajdzie najwięcej, wygrywa i zgarnia krówkę. Dodam, że także znalazłem tych wyrazów więcej i szukam dalej. Mam nadzieję, że zostanę jednak przegoniony. Może będą to te same wyrazy? W tym zadaniu można znaleźć ich sporo. Przykładem niech będzie wariant z czterema literami: a,t,k,i gdzie przykładów znalazłem dziesięć:

datki, gatki, jatki, łatki, matki, natki, patki, ratki, tatki, watki 
 


Ktoś powie: Phi, krówka jak krówka ... 
Nie, nie! To krówka inna niż do tej pory! Czemu? Bo to krówka mięciutka jak żadna dotychczas. Więcej nic nie napiszę, tajemnica i tyle. 

Utworzone nowe wyrazy muszą być rzeczownikami pospolitymi w mianowniku l. pojedynczej lub mnogiej i występować z adnotacją "dopuszczalne w grach" w słowniku języka polskiego (sjp.pl). Nie mogą to być nazwy własne. Dlatego w ostatnim przykładzie pominąłem imię Hektor. Gdy ktoś znajdzie więcej niż cztery, proszę, by o tym zawiadomił w komentarzu, (będzie to dowód, że był pierwszy), ale uwaga, niech poda tylko ich liczbę i napisze te przykłady tylko do mnie. Dlaczego tak? Dlatego, bo za tydzień będzie to kolejna zagadka Krówkowa i te wyrazy będą do odgadnięcia przez resztę uczestników. Za to więc, że zagadka zostanie zamieszczona, będzie druga krówka. Mam nadzieję, że jest to jasne. Jeśli nie, proszę pytać w komentarzach. Czas - do WTORKU 17.04.2018 godz. 19.00. (Muszę mieć choć trochę czasu, by przygotować na następną środę dalszą część).
Jeśli różne osoby ułożą tą samą ilość wyrazów, wszystkie dostaną po krówce, jednak do drugiego etapu przejdzie tylko ta, która będzie pierwsza i jej wyrazy będą za tydzień do odgadnięcia. W jaki sposób będzie je trzeba odgadnąć? Napiszę o tym w następnym poście.

Dodam, że laptopa nadal nie mam i czekam na niego jak Azor z wywalonym jęzorem na swego pana. Wiktor też czeka ...

23 komentarze:

  1. No i pomyślałam i mam. 😎

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Potwierdzam, Vilemo znalazła 6 słów. Myślę jednak, że to nie jest jej ostatnie słowo ...

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Potwierdzam, Aszka_ ma 7, żeby było ciekawiej, te same co i ja znalazłem ...

      Usuń
  4. Dziewczyny "trzaskają" słowa aż miło. Może i ja jakie stworzę :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Mamy zagadkę, 38 milionów rodaków plus pewnie z 10 na obczyźnie może się do tej odpowiedzi przyznać :-)

      Usuń
  6. Cóż ja wobec dziewcząt osiągnięć mogę?
    Mogę zgłosić że mam 6 x 6 tylko.

    OdpowiedzUsuń
  7. Korekta, mam 8 metagramów 6-literowych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Melduję że zaktualizowałem zgłoszoną ósemkę, teraz wszystkie słowa sjp dopuszcza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdziłem, niestety, słownik dopuszcza w mianowniku tylko 6 ...
      Jakie szczęście, że jest ten słownik. Wszelkie pretensje ewentualnie do niego proszę.

      Usuń
  9. Ja mam 10 wyrazów ... (Kai Book)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z 10 wyrazów jakie Kai Book przysłała jednego nie da się zaliczyć, bo w w/w słowniku go nie ma. Mimo, że z językowego punktu widzenia mógłby być, jednak skoro są ustanowione reguły, trzeba się ich trzymać.
      JEDNAK 9 POZOSTAŁYCH JEST!
      Tak więc na razie mamy 9 wyrazów - po raz pierwszy!

      Usuń
  10. Ja niestety utknęłam na siedmiu i dalej ani rusz. Tyle tego towaru przewertowałam, że już chyba nic lepszego nie wymyślę... :P
    I aż trudno mi uwierzyć, że istnieje takich dziewięć. Aż mnie skręca z ciekawości co to takiego może być !
    Oby do wtorku! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się wydawało, że nie będzie tego więcej jak 7 a tu proszę, niespodzianka! Język polski jest jednak bogatszy, niż nam się wydaje.
      Szukaj Aszka_ i pamiętaj, mianownik l. pojedyncza lub mnoga i koniecznie mają być w słowniku :-)

      Usuń
    2. Ten anonimowy, to ja - janus (zapomniałem że tutaj nie jestem zarejestrowany, no i poszło bez podpisu)

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Niestety z podanych tylko 6 jest w słowniku ...

      Usuń