niedziela, 18 kwietnia 2021

Prawdziwy cyjan ...

Zawsze mnie interesowało, czy można zobaczyć kolor, który nie istnieje w naszej rzeczywistości albo jak wygląda kolor, którego się jeszcze nie widziało. Czytając relacje osób, które twierdziły, że przeżyły odmienne stany świadomości można się dowiedzieć, że jest to możliwe. Skoro widziały to znaczy, że jest spore prawdopodobieństwo, że takie kolory są. Chciałem przedstawić jeden z takich kolorów którego, o ile wiem nie da się przedstawić na jakimkolwiek ekranie czy rzeczywistym obrazie. Skoro nie da, to jak go można pokazać? No właśnie można to zrobić za pomocą zjawiska optycznego. Kolor ten ukaże się na zasadzie pewnej iluzji.

Na poniższym filmiku należy wpatrywać się w biały punkt znajdujący się w środku czerwonego koła. Po pewnym czasie, około minuty czerwone koło zmniejszy swój wymiar a wokół niego powinniśmy ujrzeć kolor zwany z ang. prawdziwym cyjanem (true cyan). Być może znajdą się osoby, które już go widziały. Nie twierdzę, że nie jednak te doświadczenie może dać nam w jakimś stopniu wyobrażenie o fakcie, że nowe kolory mogą istnieć. Ciekaw jestem opinii innych. 

Oto wspomniany film. Najlepiej jest go oglądać w skupieniu na całym ekranie. Im ekran większy, tym lepiej. 

 



8 komentarzy:

  1. Gdzie ten film? Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jak gdzie? Tu na stronce, powyżej. U mnie jest. Sprawdzone na dwóch różnych wyszukiwarkach (Chrome i Firefox). Jeśli nadal nie ma, sprawdź, czy inne filmy na mojej stronce odbierasz.

      Usuń
  2. Fajne, widać ten niebieskawy kolorek. Najpierw, zanim czerwone koło się zmniejszyło widać było dookoła niego migające obwódki w tym samym kolorze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak miałem. Drążąc temat dotarłem do źródeł, które pokazały więcej takich nowych kolorów.

      Usuń
  3. Patrzę i patrzę.. i nic nie widzę. Zerkam.. a ja mam oczy zamknięte ;)
    Ja jestem specyficznym przypadkiem daltonisty: Nie widzę prawidłowo odcieni zielonego. Mnie zawsze połączenie zieleni i czerwonego miga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałbym Cię mk777 jakoś pocieszyć i nie bardzo wiem jak ...
      A propos daltonistów. Może trudno będzie w tą historię uwierzyć, ale jest prawdziwa. Bywałem kiedyś w komisjach wojskowych dla rekrutów. Dwa razy spotkałem tam lakierników samochodowych, którzy kompletnie nie znali się na kolorach ... Byli daltonistami. Dodam, że oszustów tego typu da się wyłowić, oni jednak nie oszukiwali. Do tej pory jest dla mnie zagadką, jak im te malowanie aut wychodziło ...

      Usuń
    2. To akurat proste jest: Wielu daltonistów widzi kolory i rozpoznaje odcienie, tylko nie widzi ich tak jak inni ludzie. W efekcie oni widzą kolor i są w stanie dobrać lakier. Ja mam tak z zielonym: nie widzę prawidłowo zieleni. Ale widzę zielony i dla mnie jest to zielony, z różnymi odcieniami i nasyceniami. Nigdy innego nie widziałem koloru.. i nagle mi powiedzieli że źle go widzę :)

      Usuń
    3. Z kolorami to w ogóle jest ciekawa sprawa. Czy każdy z nas widzi tak samo dany kolor? Z tego, co mi wiadomo, to mogą i zapewne są czasem spore różnice. Ty, jak widzę jesteś tego przykładem! Oglądając rzeczywistość mało kto się zastanawia, że można ją zupełnie inaczej widzieć. No, ale to już dyskusja na nieco inny temat.

      Usuń