środa, 14 sierpnia 2019

0373. Kalambur *, Pantropa Wiktor **

Witam 

Kalambur *  

Partia sama przeczy właśnie
Zgoda która kończy waśnie

Rozwiązali: Kai Book, Tomekloko, Vilemo, Bingola, Antykwa, Gra, janusmakroniusz, Aszka_, Liya, joko, birbant, humoreska, Ewa

Pantropa Wiktor XLIX ** 

  
 
Książeczki z konturowymi rysunkami do barwienia za pomocą kredek
4-1-8-11-2-13-5-15-12-14-6
Jednorazowe wtłoczenie powietrza
7-10-18-20-17
Najdłuższy dopływ Dunaju 16-3-19-9
Ogół ludzi urodzonych w danym roku 
Tradycyjna szata noszona w Japonii
Rośliny, w Polsce występują goździste
Własnoręcznie wykonana kartka z życzeniami
Do wycierania nosa

Rozwiązali: Kai Book, Bingola, Antykwa, Gra, janusmakroniusz, Aszka_, joko, birbant


Teraz z innej beczki. 
Od pewnego czasu zastanawiam się, czy są w języku polskim takie wyrazy, które wyglądają tak samo, ale mają różne rodzaje osobowe.  
Co, myślicie, że takich wyrazów nie ma? Ależ są, oto przykład: 

CARMEN

Carmenami były papierosy. Carmen jest tu rodzaju męskiego. Carmen to także opera oraz imię żeńskie. Tutaj Carmen jest rodzaju żeńskiego. Podobnie może być z Wieprzem i wieprzem czyli nazwą rzeki i prosiakiem. Przykładów można podać sporo, jednak podane przeze mnie przykłady to nazwy własne. Chodzi mi o wyrazy nie będące nazwami własnymi. 
Czy są takie wyrazy w języku polskim które wyglądają tak samo, ale mają różne rodzaje osobowe? 
Jak komuś uda się je znaleźć proszę, niech wpisze je w komentarzu. 


26 komentarzy:

  1. Pasza,alfa,satelita,drużba, orbita,

    OdpowiedzUsuń
  2. Jucha (zwierzęca krew, szelma), póki co...

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
  3. Raszpla (pilnik, maszkara) jeszcze znalazłam :)

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
  4. Pasztet – potrawa i brzydka dziewczyna (ale nie wiem czy o to chodzi, bo w drugim przypadku wciąż mówi się "ten" pasztet), podobnie jest ze słowem "kaszalot"
    ~Bingola

    OdpowiedzUsuń
  5. Autora zagadki poprosimy o jej doprecyzowanie - czy przedmiot opisywany danym słowem ma miec inny rodzaj (np. dziewczyna - pasztet) czy po prostu to samo słowo raz jest w rodzaju męskim a raz w innym?
    Bo jeśli to drugie, to wszystkie powyższe propozycje są błędne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doprecyzowałem w odpowiedzi Vilemo. Pasztet to zawsze ten pasztet, nawet gdy chodzi o dziewczynę.

      Usuń
  6. Michał myślę że chodzi o ta i ten. Przynajmniej ja tak myślę i takie tylko słowa dałam. Za proste by było bo mnóstwo tych słów o jakich Ty mówisz. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście Vilemo ma rację. Miałem już nawet przygotowany krótki tekst, obrazujący bliżej problem, myślałem jednak, że nie będzie potrzebny. Wyrazy o które mi chodzi powinny łączyć się z zaimkami wskazującymi: ten, ta, to. Pasztet to nadal ten pasztet, wiec odpada. Przykład jaki podałem, można łączyć dwojako: ten carmen i ta Carmen, więc pasuje. Proszę o podanie takich wyrazów, występujących w słowniku j. polskiego, nie będącymi nazwami własnymi, łączącymi się raz z zaimkiem ten, raz z innym np ta lub to.

      Usuń
  7. Glina - (ta) skała i (ten) potocznie policjant

    OdpowiedzUsuń
  8. No to u mnie orbita tylko źle wychodzi mi. Pasza ( ten urzad) pasza- ta karma

    Alfa-ta literą alfa- ten facet
    Satelita - ten krążące,satelita- ta antena
    Drużba- ten facet,drużba-przyjaźń (dawniej)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Vil, brawo! Najbardziej mi się podoba satelita. Idę punkty dopisać za kalambury, bo już mnie opierniczają ... ;)

      Usuń
  9. Żołądź - (ten) owoc dębu, kolor w kartach; (ta) anatomicznie - część męskiego narządu rozrodczego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękny przykład! Tomasz, rozwiałeś moje wszelkie wątpliwości! A to Ci heca!

      Usuń
  10. Jako,iż w zadaniu napisano, że chodzi o to słowo, które wyglada tak samo, ale ma inny rodzaj i nie określono, iż muszą być oba w liczbie pojedynczej, to proponuję słowo:
    Polana - (ta) jako miejsce w lesie i (te - r. nijaki - to - w l. poj.) kawał drewna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, nie napisałem, że chodziło mi o słowa w liczbie pojedynczej ... Włóczykiju Ty i tak już podałeś żołądź, według mnie chyba najlepszy przykład dla tego zadania. Ciekaw jestem, co inni na to. Tylko proszę mnie nie opierniczać, że nie sprecyzowałem do granic możliwości zadania.

      Usuń
  11. Tak w ogóle, to jestem miło zaskoczony wynikami. W nagrodę za tydzień, o ile zdążę opublikuję słowną zagadkę logiczną. Już nie mogę się doczekać, kto zgadnie ... Nie będzie łatwa, ale co to dla Was ...

    OdpowiedzUsuń
  12. Lama (duchowny tybetański (ten) i tkanina albo zwierzę (ta)).
    Może być?
    Kurczę, wcale nie jest ich tak dużo...

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Asiu! Lama jak najbardziej pasuje. Kiedyś mi się wydawało, że takich wyrazów nie ma wcale a tu popatrz, są!

      Usuń
  13. Zastanawia mnie słowo PANEL. Ma chyba z 5 znaczeń ale nie mam teraz czasu szukać i rodzaj sprawdzać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz to mi kuźwa wstyd. Ja się zastanawiałem, czy w ogóle są takie wyrazy a tu ludzie sypią przykładami jak z rękawa. Co do panela to nie mam pewności. Muszę zajrzeć, ale to już jutro ...

      Usuń
  14. Karpiel (ten) gwar. pogadliwie o starym człowieku i (ta) brukiew
    Aga (ten) muzułm. pan lub stopień ofic. w Turcji i (ta) ropucha olbrzymia

    Aszka_




    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu, przy tym karpielu ewentualnie karpieli to nie tylko my mamy dylemat. Oto żywcem ze słownika:
      "~gosc # 2012-02-26
      czy to jest ten karpiel czy ta karpiel
      ~gosc # 2012-02-26
      tego karpiela czy tej karpieli"

      Usuń
  15. A wiesz Krzyś, też czytałam to pytanie "gościa" na stronce sjp wcześniej i prawie na stówę jestem pewna, że jego dylemat dotyczył brukwi a nie starszego człowieka. Pomyślałam sobie nawet, że być może "gość" nie za bardzo mógł wiedzieć, że brukiew to (ta) brukiew, bo to roślina - (ta) roślina. Samo (nieznane) słowo brukiew jako żywo kojarzy się z rodzajem męskim. Ja sama, gdybym nie znała jego znaczenia, to jak nic byłby to dla mnie (ten) brukiew :D
    Ja uznałam, że skoro (ta) roślina = (ta) brukiew, to analogicznie (ta) karpiel.
    A (ten)człowiek, to też analogicznie (ten) karpiel.
    Ale fakt, na oko, to chłop w szpitalu umarł ;))))
    Do jakiegoś Miodka, albo innego Bralczyka przydałoby się uderzyć z tymi naszymi karpielami... :D
    Ojjj, polska język, to trudna język... :(

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń