środa, 13 maja 2020

0412. Kalambury* anagramy, homonimy ...


Witam

Dzisiaj będzie sporo, ale jak ma być inaczej, skoro po prostu "dzieje się". 
Przede wszystkim serdecznie gratuluję 
  
joko 

Kolejny stopień wtajemniczenia czyli 250 punktów został osiągnięty. Jakże takiego faktu nie odnotować?

Dzisiaj także po raz pierwszy zagadka kogoś, kto dawno tu nie dawał znać o sobie, czyli  


Kalambur Ewy 

Arkadia najsilniejsze w talii kart.
Podarować mężczyźnie to kiepski żart 


Rozwiązali: benasek, humoreska, Kai Book, birbant, joko, Aszka_, Vilemo, ihtiel, Bingola, Antykwa, Gra
  

Kalambur Aszki_

 Duchówka z niego
 Na obiad coś smacznego


Rozwiązali: benasek, Kai Book, humoreska, Ewa, joko, birbant, Vilemo, ihtiel, Bingola, Antykwa



Anagram humoreski  

Dobrej marki  _ _ _ _ _   jadą
Kłują w oczy sąsiada
Grube   _ _ _ _ _   je prowadzą
Czeka ich niebawem zwada? 

Rozwiązali: benasek, Kai Book, birbant, joko, Aszka, Vilemo, ihtiel, Antykwa



Anagram ihtiel 

_ _ _ _ _! Szeptała   _ _ _ _ _   
Swemu miłemu
A on nie był przeciw temu

Jeden z wyrazów jest imieniem własnym

Rozwiązali: benasek, humoreska, birbant, joko, Aszka, Vilemo, Bingola

 

   Kalambur joko  

To krążek w wierszu oraz ród
Brak tolerancji źródłem niezgód 


Rozwiązali: benasek, humoreska, birbant, Ewa, Aszka_, Vilemo, Bingola, ihtiel


 Kalambury birbanta  

1.
Ciężarówka - wręczy - bywają zbytu
Na te owoce nie brak apetytu


Rozwiązali: benasek, humoreska, Kai Book, joko, Aszka_, Vilemo, ihtiel, Bingola, Antykwa, Gra

2.
Dawne przy - trzecia cyfra - braki w kasie
Pani, co przy panu się pasie… 

Rozwiązali: benasek, humoreska, Kai Book, joko, Ewa, Aszka_, Vilemo, ihtiel, Bingola, Antykwa, Gra
 

Homonim birbanta  

Kumpela, kumpel i ja,   _ _ _   _ _ _ _ _
mieliśmy bardzo fajne  
_ _ _ _ _ _ _ _ 
  
Rozwiązali: benasek, humoreska, joko, Vilemo, Bingola, Antykwa, ihtiel, Gra 


Kalambur * 
 
Konsumuje oraz doby
Tam motory samochody ...

Rozwiązali: humoreska, birbant, Kai Book, joko, Ewa, Aszka_, Vilemo, ihtiel, Bingola, Antykwa, Gra



Kto pierwszy?  

Dziś zapowiadany tydzień temu konkurs słowny. Najpierw jednak jeszcze raz gratulacje dla Kai Book za rozwiązanie poprzedniej zagadki. Tak, La Paz jest największym miastem z powietrznym publicznym transportem. Nawet chciałem dać rebus - ilustrację osoby, która częstuje drugą osobę papierosem. Pod tym wszystkim strzałka w lewą stronę. Jednak akurat ta zagadka nie była trudna. 

Dla Kai Book piosenka angielskiego piosenkarza, gitarzysty, autora tekstów 
Tom Baxter - Tell Her Today 



Wracamy do konkursu. Zasada jest prosta, trzeba znaleźć jak najwięcej wyrazów, które są dopuszczalne w grach i można je znaleźć w tym słowniku (sjp.pl) 

Wyrazy muszą mieć jedną charakterystyczną cechę - mają być jednocześnie
       
 rzeczownikiem, czasownikiem i przymiotnikiem. 

Wyrazy mogą być w różnych formach, odmianach, byle prawidłowej, występującej w języku polskim. Jak myślicie, są takie wyrazy? 

Oczywiście że są. 

Zdecydowanie łatwiej będzie zrozumieć, gdy posłużę się przykładami. Takim wyrazem jest

biegły

Jako rzeczownik: (kto?)
Na salę wszedł biegły sądowy.

Jako czasownik (co robiły?)
Zawodniczki biegły za wolno.

Jako przymiotnik: (jaki?)
W tej kwestii kolega okazał się wyjątkowo biegły

Także w w/w słowniku mamy trzy znaczenia tego wyrazu: 
1. Biegły jako znawca, ekspert (rzeczownik).
2. Biegły o osobach, które przemieszczały się szybko (czasownik).
3. Biegły - jaki? Znający się na rzeczy, mający wprawę w czymś (przymiotnik).

W ten sposób nie mamy jakichkolwiek wątpliwości, ten wyraz spełnia warunki zadania.

Innym takim wyrazem jest 

kurzy 


1. Od zbierania kurzy jest odkurzacz (rzeczownik)
2. Dziadek siedzi i tylko kurzy te papierosy (czasownik)
3. Tym razem ten kurzy stek nie był smaczny (przymiotnik)

Tu podobna sytuacja, w w/w słowniku są wymienione trzy dopuszczalne do gier formy tego wyrazu. Mamy więc jasną sytuację. 

Zaraz zaraz ktoś powie, nie pisze się kurzy a kurzów. Dopełniacz l. mn. od kurz to kurzów, co można sprawdzić na tej stronie. (odmiana.net)  Tak zgadza się. Ten wyraz ma jednak dwie odmiany. Tutaj, na stronie wikisłownik mamy inną odmianę. Tu nie ma kurzów a kurzy. Tak, polski język jest skomplikowany. Wydaje mi się, że obie odmiany są prawidłowe. Dla naszych celów trzymajmy się obu tych portali, bo jakieś reguły muszą obowiązywać, by nikt nie powiedział, że u niego na podwórku tak się mówiło.

Myślę, że podane przykłady nie pozostawiają już wątpliwości o co chodzi w tej zabawie. Oczywiście, wyrazów wyglądających tak samo, będących jednocześnie rzeczownikiem, czasownikiem i przymiotnikiem znalazłem więcej, konkretnie dziesięć. Niektóre są ciekawe i zachęcam do ich szukania. Nie będę psuł zabawy i ich przytaczał, bo to od teraz Wasze zadanie. Tu nie pomoże szukanie po Googlach, trzeba wytężyć głowę. Ja przynajmniej nie znalazłem.

Czasowniki zwrotne, występujące zawsze z zaimkiem się jak na przykład stara się nie mogą być brane pod uwagę. Oto przykład takiego niedozwolonego czasownika, choć rzeczownik i przymiotnik są prawidłowe.

1. stara moja mnie za to zabije ... (rzeczownik)
2. stara się być dobrym (czasownik zwrotny)
3. stara stodoła się rozpadła (przymiotnik)

Kto znajdzie kolejne wyrazy mogące występować w tych trzech wspomnianych formach jak w przytoczonych przykładach? Proszę o wpisanie ich do komentarzy. Można ich wpisywać, ile tylko dusza zapragnie. Kto pierwszy, ten lepszy. Znajdziecie takie, jakie ja znalazłem?

Przed wysłaniem propozycji proszę o dokładne sprawdzenie, czy wszystkie formy podanych wyrazów występują w języku polskim.

Zwycięzca otrzyma punkt występujący w trzech postaciach. W tej chwili pertraktuję z artystą, który zaśpiewa tu w przyszłym tygodniu dla najlepszego lub najlepszych.

Czas do wtorku 19. 05.2020 godz. 23.59.  


Strefa wolna od zagadek 

Wielu z Was przysyła swoje małe dzieła do publikacji  i wspólnej zabawy za co oczywiście bardzo dziękuję. Rzućcie okiem, czyż te Wasze kalambury, homonimy czy anagramy nie są ładne? Pomyślałem, że może warto coś więcej z tym zrobić? Niektórzy z Was mają "ciężko zdobyte", wydane kilka lat temu drukiem te zagadki, które już się na tej stronce ukazały. Są one jak wiadomo w formie miniaturowych książeczek, wyszło ich kilka "tomików" a kolejne są w przygotowaniu.


Pomyślałem niedawno, że może dobrym pomysłem byłoby także te Wasze kalambury, które przysyłacie, zebrać i podobnie je "wydać". Oczywiście twarda oprawa, zszywane kartki, seria limitowana, każda księga numerowana, ręczna robota (moja zresztą). Każdy z publikujących dostałby po egzemplarzu gratis a jedynym warunkiem byłoby to, żeby tak jak dotychczas, zagadki były Wasze czyli oryginalne i tu publikowane. Wszyscy mogą przysyłać, ale z wiadomych względów ilość takich miniaturek jak i zamieszczonych w nich kalamburów musiałaby być ograniczona. Niestety robi się je długo. Zamieściłbym od każdego po 10 - 15 może 20 takich kalamburów. Oczywiście książeczki nie byłyby na sprzedaż. Stanowiłyby po prostu pamiątkę po tym, co robimy i jak się razem bawimy. Jeśli pomysł się spodoba, to zawsze można go będzie powtórzyć. Na razie mam zamiar wykonać podobną książeczkę z opowiadaniem o Wiktorze powstałym z rozwiązywanych pantrop a potem nic nie powinno stać na przeszkodzie, bym mógł się zabrać za te wspomniane nasze wspólne dzieło. Na przedniej stronie bloga mogłaby być zakładka informująca o tym pomyśle bardziej szczegółowo, co dalej, jak posuwają się "prace" zarówno Wasze jak i moje w tym kierunku.  To nie jedyny pomysł. Ziarno zasiane, wykiełkuje coś z niego? Co o tym sądzicie?

 



  

140 komentarzy:

  1. Znalazłem jedno słowo na razie: STALI
    Rzeczownik: kogo? czego? Stali
    Czasownik: co robili? Stali
    Przymiotnik: jacy byli? Stali
    Bingola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo Bingola! Jest pierwszy wyraz. Przyznam nieskromnie, że też go znalazłem ...
      Gratuluję ...

      Usuń
    2. Dodam jeszcze jako ciekawostkę, że właśnie wyraz stali był przez pewien czas drugim przykładem w opisie, ale potem zmieniłem go na kurzy, by przy okazji wyjaśnić sprawę dwóch różnych odmian.

      Usuń
    3. Mam jeszcze trzy:
      MULI (związany z mułem, małży jadalnych, zamulać)
      GOLI (pozbywa się zarostu, goli na meczu, nadzy)
      CALI (scala, jednostek miar, niepodzieleni)

      Usuń
    4. MULI, GOLI - wyraz prawidłowy, ale Aszka_ była pierwsza i już je podała
      CALI - w formie scalać - takiej formy w słowniku sjp.pl nie ma. Skoro nie ma, to nie można go uznać.

      Usuń
  2. GOLI
    Rz: W ostatnim meczu Marek strzelił najwięcej GOLI
    Cz: Pan Jacek najlepiej GOLI w całym zakładzie
    Prz: Na plaży nudystów opalają się sami GOLI turyści :D

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Goli - brawo! Ten wyraz też znalazłem. Miałem napisać tak (jako ewent. podpowiedź) że tu na tej stronie o ile pamiętam, ktoś go już użył. Bo chyba tak było i gdzieś go tu już przez Ciebie napisanego widziałem.

      Usuń
  3. MULI
    Rz: Baśka nie lubi MULI nawet z winem
    Cz: Skażenie MULI całe jezioro
    P: Nasz historyk ma MULI wzrok

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2. Muli - pierwszy wyraz, którego wcześniej nie znalazłem, więc nie było go na mojej liście. Jak najbardziej prawidłowy. Gratuluję!

      Usuń
  4. prawi
    Kai Book

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prawi w formie rzeczownikowej w sjp.pl nie występuje. Ten wyraz jako rzeczownik występuje w innym słowniku, sjp.pwn.pl jako wyraz przestarzały, ale tego słownika nie bierzemy w tym konkursie pod uwagę.
      Tak więc nie można go tym razem uznać za spełniający warunki zadania.

      Usuń
    2. Benasek, powaznie?? :-) Pol nocy nad tym myslalam :-)

      Usuń
    3. Pol nocy? To malo. A drugie pol? Ja kiedys gdy myslalem nad pewnym problemem, nie spalem 3 dni i bylbym nie spal dluzej, ale zasnalem. :)))

      Usuń
  5. Mili ?
    Rz. Setki mili przebyłem.
    Cz. Mili się do mnie.
    P. Mili Państwo.

    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa, wszystko byloby cacy, ale czasownik milic sie jest czasownikiem jak juz chyba zauwazylas po zaimku sie zwrotnym a te nie moga byc zaliczone o czym poinformowalem w regulach zadanka …

      Usuń
  6. Mam jeszcze jedno, tylko bez "śmiacia"��
    Leni.
    Rz. Brakuje wśród nas leni.
    Cz. Ewa cały dzień się leni.
    P. Prace leni oceniono najniżej. �� Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa, lenic sie, podobnie jak poprzedni czasownik jest czasownikiem zwrotnym … Dalej j.w.

      Usuń
  7. W przypadku rzeczownika Leni, można zastąpić-
    Leni Riefenstahl, nieżyjąca niemiecka reżyserka. EWA.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wyraz leni jako rzeczownik jest ok, ale tu brakuje nam "normalnego" czasownika. Lenic sie jest czasownikiem zwrotnym a te wiadomo … Nie pasuja do prawidlowych rozwiazan.

      Usuń
  8. Pójdę na łatwiznę. Jest biegły, mogą być też-
    BIEGLI. Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biegli … Ewa, rozwalilas system. Wprawdzie podalem na tacy przyklad i biegly, ale nie napisalem nic, by nie mozna bylo podac podobnego, spelniajacego warunki zadania. Dlatego wyraz BIEGLI musze zaliczyc.
      Spryciula z Ciebie!
      Masz punkt. Dopisze jutro, jak sie odepne od kieratu. Gratki!

      Usuń
  9. KUSI ? - https://sjp.pl/kusi


    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KUSI - prawidlowy wyraz, brawo Aszka! (U mnie na liscie jako nr 9). Jutro dopisze do ogolnej listy.

      Usuń
  10. PEŁNI
    Rz: Piękną mamy noc podczas dzisiejszej PEŁNI
    Cz: Nauczyciel znakomicie PEŁNI swoje obowiązki
    P: Synowie są PEŁNI po dzisiejszym obiedzie

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo Aszka_, prawidlowy wyraz. U mnie jako nr 6. Juz niewiele pozostalo takich, ktorych jeszcze nikt nie odkryl.

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Brawo Vilemo! STALA to u mnie nr 2, jaki udalo mi sie znalezc. Masz punkta!
      Czyli takich wyrazow jednak jest sporo, no nie? :)))

      Usuń
  12. Stała ( liczba) ,co robiła?,jaka?

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. Woooow, w koncu nowy wyraz, ktorego nie mialem na swojej liscie! BURZY oczywiscie prawidlowo. Gratuluje, bo jak widac, jednak latwiutko, jak ostatnim razem nie jest i trzeba troszke pomyslec …

      Usuń
  14. żółci
    wylało się sporo żółci
    on żółci ściany
    żółci ludzie
    Kai Book

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZOLCI - prawidlowo u mnie nr 10. Brawo Kai, pierwsze koty za ploty … ;)

      Usuń
  15. Odpowiedzi
    1. Aszka_, no popatrz, znazłaś ... Tego wyrazu w sensie czasownika "postarzać" nie znałem. Brawo!

      Usuń
    2. Jak nie znales? Przeciez wiesz że ja odnawiam i postarzam meble :)

      Usuń
    3. VIL, czasownika starzyć nie znałem. Zawsze mi się wydawało, że Ty meble postarzałaś a nie starzałaś ...

      Usuń
  16. A wiesz benasku, że jest jeszcze (też przestarzale) wyraz MŁODZI w sensie odmładza?
    Ale u Doroszewskiego, więc nie zapodawałam spójrz... ;)
    https://sjp.pwn.pl/doroszewski/mlodzic;5452271.html

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze znalazłam SYCI

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż musiałem sie pofatygować i sprawdzić, czy "syty" występuje w formie rzeczownika. Występuje! Aszka_, widzę, że dobra forma Cię nie opuszcza. Tak 3maj!

      Usuń
  18. oczywiście gratulacje dla Joko. Przekoczyła już Basię i czuję Jej odech na plecach. Zapewne mnie też przeskoczy lada chwila (co wydaje się być zrozumiałym i naturalnym patrząc na postępy)
    Gratulacje też dla Ciebie - zakręciłeś kolejną osobą :D
    -janus

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie janus. Potem Ty ją przegonisz, potem znów ona Ciebie, i znów Ty ją ... Będziecie się tak ganiać po tym blogu jak te dwa wróble :-)))

      Usuń
  19. A co się będę konwenansami przejmować.."Nie byłabym sobą gdybym była inna " :D

    Kurwi. Kto co- kurwi dołek. Co robi? Sie kurwi. Jacy? Kurwi synowie 😂😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konwenanse tu nie mają nic do rzeczy. Jak słowa są na tej stronie: sjp.pl i jego odmiany jako rzeczownik, czasownik i przymiotnik można znaleźć na jednym z tych stron: odmiana.net lub wikisłownik.pl to wyraz jest zaliczony. Jednak "kurwi" w tych wszystkich formach tam nie znalazłem, z czego się niestety nie cieszę, bo każde jest na wagę złota! Poza tym akurat "się kurwi" jest czasownikiem zwrotnym a te nie spełniają warunków zadania (pisałem o tym w zadaniu).
      Czasownik ten występuje również bez "się", ale tylko w mowie potocznej. W słowniku go nie ma. W słowniku jest cz. zwrotnym.
      Są jeszcze inne takie wyrazy.

      Usuń
  20. Nie, źle ! Nie ma przymiotnika...

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
  21. CIEMNI

    humoreska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wyraz nie ma czasownika. W słowniku słowo ciemni jako czasownik nie istnieje. Jest "ciemnieje", "ściemnia", ale nie ma "ciemni". Szkoda, bo już biłem brawa ...

      Usuń
  22. A tu nie widzę czasownika...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciemnić szyby mozna.

      Usuń
    2. Można szyby przyciemniać albo ściemniać, ale ciemnić się podobno nie da ...

      Usuń
  23. Odpowiedzi
    1. Święci - pasuje, jest w trzech formach. Kolejny punkt dla VIL, gratuluję! U mnie to był nr 5. Pozostał już tylko jeszcze jeden "mój" wyraz, którego jeszcze nikt nie odgadł.

      Usuń
    2. a na jaką literę ten wyraz? :D

      Usuń
  24. Jarzy.
    Stary ale jary
    Co robi- jarzy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to znaczy "jarzy" w sensie rzeczownikowym? Nie ma go w sjp.pl Wydaje mi się, że ten wyraz jako rzeczownik nie istnieje. Ja się przynajmniej na podanych w zadaniu stronach nie doszukałem.

      Usuń
  25. I takie ciekawe slowko "Bączy".. od bąka.. bącze skrzydło, bączy..czyli ,używane na pewno na Śląsku-pierdzi.:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O szlag..rzeczownika "bączy" nie ma.😁

      Usuń
    2. Vil, hahaha :D:D

      Ale "święci", to mi nawet przez myśl nie przeszli ;)
      Anioły działają... :)

      Aszka_

      Usuń
    3. Aszka z czego lejesz? Kurwidołek Cie rozbawił? :D
      Ja też sama siebie tym rozbawilam,dlatego tu wrzuciłam .
      Nikt mnie tak nie rozbawi jak ja sama się. :D :D

      Usuń
    4. Ty się Vil nie śmiej, Wy macie taką zabawę tylko do środy. W następnym tygodniu będzie już co innego i szybko zapomnicie. A co ja mam powiedzieć jak od miesiąca mam młyn we łbie i tylko szukam tych wyrazów?

      Usuń
  26. Odpowiedzi
    1. Czasownik jest co robi? kosi
      przymiotnik jest jaki? kosi, a rzeczownik?

      Usuń
  27. Odpowiedzi
    1. A od jakiego czasownika i w jakiej formie te "kuci"?
      Rzeczownik jest - co? kucia, przymiotnik też jacy? kuci.

      Usuń
    2. Mój wyraz pochodzi z Pacanowa benasku :P:D

      Aszka_

      Usuń
    3. Może mam zaćmienie, ale czasownika kuci nie znalazłem. Oni są kuci - to przymiotnik a kuci jako czasownik? Jakiś przykład można, by mi się widniej zrobiło? Że Kozy kują to wiem, ale kuci?

      Usuń
  28. Kuźwa Krzyś, Ty to nam umiesz zrobić rozpiździel w umyslach. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty mi VIL powiedz lepiej, czemu ja sam sobie taki zrobiłem we własnym łbie :)))

      Usuń
  29. WINNA !

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aszka, w pierwszym momencie mnie zamurowało! Myślę, jak to? Przecież nie może tak być ... "Idę" do słownika. Patrzę, czasownik modalny! Rzeczownik? Jest! Przymiotnik? Jest! Brawo! Czegoś się znów nauczyłem ...

      Usuń
    2. Teraz już sprawdzam po kilka razy... :)

      Aszka_

      Usuń
  30. Odpowiedzi
    1. Ewa, brawo! Kolejny pasujący. Jesteśmy bogaci! (W słowa :)

      Usuń
  31. Czego? Ostrzy
    Co robi? Ostrzy
    Jacy byli? Ostrzy.

    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękny przykład, tym bardziej, że na niego wcześniej nie wpadłem.
      Wszystko gra, brawo!

      Usuń
    2. Setny już raz przekonałam się, że najprostrze rozwiązania najlepsze. Rano stwierdziłam, że straszne z nas dziady, ostrego noża nie mamy!Stary złapał za osełkę i tadaaaam.
      Jesteśmy bogatsi o 3 ostre noże ))))

      Usuń
    3. Ty też łazisz po domu i gadasz do siebie?
      Dzień dobry pani ;)
      Fiksum dyrdum po prostu :D

      Aszka_

      Usuń
  32. NAJPROSTSZE!!!!!
    Sorki za byka, zbyt dużo tych ostrzy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet tego byczka nie zauważyłem ... Właśnie się zacząłem zastanawiać, co z tymi moimi bykami, których nie dostrzegłem do tej pory i się zapewne nadal na blogu pasą. Dużo kuźwa ich? Mówić mi tu zaraz jak w konfesjonale, bo nie zasnę teraz ...

      Usuń
  33. ŚWINI
    Rz: Kogo? Świni
    Cz: Co robi? Świni
    P: Jaki? Świni - (częściej świński, ale świni też jest ;) )

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świni, faktycznie jest! O psia trąba, ale tych wyrazów się wysypuje! Produkcja jaka czy co? Tego też nie znałem. Punkt!

      Usuń
  34. Kto? Żywi.
    Co robi? Żywi urazę.
    Jacy byli? Żywi (energiczni)

    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekałem na ten wyraz Ewa. To ostatni z mojej listy - nr 8.
      Gratuluję i dopisuję do listy.

      Usuń
  35. Odpowiedzi
    1. WOLI pasuje. Aszka, niby taki prosty a weź na niego wpadnij!
      Gratki.

      Usuń
  36. A Bogaci?
    Jako grupa ludzi
    Na czymś się bogaci
    Stali się bogaci.

    Dobzie, dobzie? Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogaci się to czasownik zwrotny :)

      Usuń
    2. Tak w ogóle to by dobrze było, gdybyśmy byli bogaci (w zdrowie, forsę no i w szczęście, bo to przecież też potrzebne). Na Titanicu niektórzy mieli zdrowie, bogaci też byli i się potopili ... Widocznie im nikt szczęścia nie życzył no i skutek wiadomy ...

      Usuń
  37. To jeszcze WOLĄ do kompletu ;)

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WOLĄ pasuje, Aszka, bank rozbijesz za chwilę ... Ale woli walki Ci nie brakuje ... Biorę punkta w zęby :)

      Usuń
  38. Aszka, spróbuj jeszcze z Pragą, tylko Wolę macie w stolycy? )))))

    Ostatni strzał dzisiaj.
    Źli.
    Ludzie, ktoś się na mnie źli, byli źli.
    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Źli? A jest taki czasownik? Nawet gdyby był, to wydaje mi się, że to zwrotny ...

      Usuń
  39. Ewa, to nie o tą Wolę chodziło, nazwy własne odpadają... ;)
    Twoje "ostrzy" mi się podoba :)

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyleciało właśnie _ _ _ _ _
      Każda z nich się na mnie _ _ _ _ _

      Prawidłowo to, czy nieprawidłowo? Bo już mi się we łbie kołowaci ...
      Dodam, że niby homonim miał wyjść.

      Usuń
  40. Aszka, odpadam to ja, z gry :P

    OdpowiedzUsuń
  41. Odpowiedzi
    1. MDLI = 1551 - fajny wyraz, ale chyba rzeczownika do tego nie ma ...

      Usuń
  42. WIESZCZY
    Rz: Kogo? tych wieszczy, wizjonerów...
    Cz. Co robi? wieszczy, przepowiada...
    P. Jaki? wieszczy, proroczy, wróżebny...

    Aszka_

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aszka_, zawstydziłaś mnie. Miałem więcej czasu, znalazłem mniej... Wstydzę się teraz każdego dnia. Myślałem ze znalazłem wszystkie wyrazy a Ty tu spokojnie hurtownię z nimi otworzyłaś :)))
      Oczywiście mogę tylko podziwiać.

      Usuń
  43. Mam, mam :D

    WIESZCZY

    HUMORESKA

    OdpowiedzUsuń
  44. No tak, teraz patrze Aszka też już to ma....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Humoreska, już drugi raz dosłownie o milimetry byłaś blisko ...

      Usuń
    2. To znaczy wtedy gdy wysłałam, to raptem sekundę wcześniej odkryłam to słowo i to przypadkiem;} Aszka była szybsza o kilka godzin.. a już myślałam, że choć jedno będę mieć i wyląduje na liście, szanse maleją...:]

      Usuń
    3. Humoreska, nie poddawaj się. Ja też dalej szukam i się nie poddaję. Takich wyrazów muszą być jeszcze setki ... Tak mi się przynajmniej wydaje.

      Usuń
  45. Benasek, czy Tobie tam łoj na samiusieńkim scycie nie chodziło o
    Siedlisko?

    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zanim żem sie pokapował, o co biega z tym scytem, to sie ganc późno zrobiło ... Nie, nie o siedlisko tu chodzi ... :-)

      Usuń
    2. Kompletnie nie rozumiem Twojego toku myślenia.
      Jedno co mi do głowy wpada, to "pi", i na tym się kończy.
      Przynajmniej próbowałam haha.
      Ewa.

      Usuń
    3. Pi, pi, pi ... Wiadomo, że skoro o Ludolfinie mowa, to chodzi o pi, ale co dalej?
      Ze próbowałaś, to się bardzo chwali. Tak trzymaj i się nie poddawaj!

      Tok rozumowania zostanie zrozumiany, gdy się odgadnie, o co tu właściwie chodzi ...

      Usuń
    4. Nie poddaję się, zwyczajnie brak mi punktu zaczepienia.
      Jedno mnie zastanawia
      "...żeby zawsze z nami było..."
      Dziecko sie wyprowadzi, mąż ucieknie, młodość i tężyzna przeminie. Co więc może zostać na zawsze?
      Tylko piękny umysł.
      Szczęśliwych posiadaczy tak cennego daru serdecznie pozdrawiam i życzę wytrwałości w jego pielęgnowaniu.

      No co? Jest ryzyko, jest zabawa, bawmy się )))))

      Usuń
    5. O ile Alzheimer nie dopadnie..

      Usuń
  46. Jak napiszę za dużo, to nie będzie zabawy. Dlatego staram się za dużo nie pisać.

    W każdym razie gdzieś niedaleko sedna sprawy że się tak wyrażę się "kręcicie". Napisałem kręcicie, bo zarówno Ewa jak i Vilemo gdzieś tam chodzą dookoła tego, o co dokładniej tu chodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cierpliwości mości Panie
      Za chwil parę cud się stanie.
      Niebawem Aszka się zjawi, i Twój sekret nam wyjawi.

      Usuń
  47. Wielokrotnie zdarzało mi się "przysiedzieć" nad różnymi zagadkami. Nie raz była taka sytuacja, gdy dzień, dwa, tydzień lub dłużej nic nie wymyśliłem. Często udawało mi się coś tam rozwiązać gdy o tym, nad czym się zastanawiałem poczytałem w różnych źródłach. Może i tu by było warto? Nie piszę, że to konieczne, ale przecież nie zaszkodzi.

    OdpowiedzUsuń
  48. Jestem już zielona.. ze złości:]

    ZIELENI ?
    kogo czego nie ma? zieleni
    co robi? zieleni ściany ? (Zwrotny?)
    jacy są? zieleni ze strachu

    humoreska


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Humoreska, nie ma formy przymiotnika zielony - zieleni. Sprawdziłem na obu stronach. Są zieloni, "zielenych" nie ma ...

      Usuń
  49. Bnasek!! Odpwiadam na nurtujące mnie pytanie, to łoj tam z wierchu.
    Tadaaaaam
    3
    Wierszyki sobie układasz dobierając słowa wedle -
    3,141592653......
    Skończyłeś na 4, następna brakująca to 3 )))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale kto to napisał? W tym samym momencie jak to czytałem otrzymałem telefon z odpowiedzią Vilemo. Taką samą! Myślałem, że to Vilemo napisała, bo przecież mało prawdopodobne, by w tym samym czasie komentarz i telefon na ten temat dostał! Pytam się, a to nie Vilemo napisała. Kto więc?

      Usuń
  50. Poprawka!
    Odpowiedź brzmi - 7
    Skończyłeś na kto (3)
    Ufffffff

    Autor: Ewa hahaha

    OdpowiedzUsuń
  51. I teraz..czy ja pierwsza bylam na pw z odpowiedzią czy Ewa pierwsza napisala? :D

    OdpowiedzUsuń
  52. Uj tam kto pierwszy. I tak jestem z siebie dumna. :D

    OdpowiedzUsuń
  53. Jakie to ma znaczenie?
    Oba komentarze są mojego autorstwa, z radości zapomniałam się podpisać.
    Autor zagadki czytając moją 1 odpowiedź rozmawiał z Tobą, czyli obie dostaniemy lizaka )))))))
    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
  54. Muszę Wam dziewczyny przyznać, jesteście WIELKIE!
    By być zupełnie sprawiedliwym przed Wami i samym sobą, Ewa była pierwsza.
    Napisała komentarz o 14.52, Vilemo zadzwoniła o 15.00. Zrobiłem skan z tego wydarzenia na smartfonie.
    Dostarczyłyście mi niezłych emocji i naprawdę fajnej zabawy. Gratuluję Ewie. Gratuluję również Vilemo, która dosłownie kilka minut potem także odgadła w czym rzecz. Brawo, dla Was warto układać zagadki! Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I uprzejmnie prosimy, wręcz błagamy!
      Daj nam odpocząć ze 3 dni haha.

      Dzieki za zabawę. Miłego dnia Wam życzę.
      Ewa.

      Usuń
    2. Ewa, jutro środa, a jak środa to co?

      Usuń
    3. Uprzejmie, wybaczcie błędy, to radość oczy i rozum mi przyćmiła.

      Usuń
    4. To łatwe.
      Skoro jutro środa, to znaczy że dzisiaj wtorek, a pojutrze czwartek :P

      Usuń
  55. DA my dziękujemy za notoryczne rozgrzewanie mózgów:D

    OdpowiedzUsuń
  56. Swoją drogą, od wczoraj umiem tę zagadke na pamięć wiec nawet nie zaglądałam tu w miedzyczasie. Ewa pewnie znalazla ten sam wierszyk co ja. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie miało być: "oraz blisko na zawsze było".

      Usuń
    2. Nie. Nie znam na pamięć żadnego wierszyka.
      O ludolfinie czytałam w zeszłym tygodniu, kiedy układałam kalambury, chyba wplotłam ten wyraz, to musi Benasek sprawdzić.
      Niestey moja uwaga skupiła się na tekście, słowa wiążącego szukałam i nic.
      Odłożyłam telefon, już miałam iść na balkon dotlenić mózg, i nagle pi...pi...pi... i to zero w nawiasie.
      Poszłam tym tropem, policzyłam kilka pierwszych słów, ilość liter była zgodna z liczbami pi i takim sposobem wskoczyłam z odpowiedzią.

      Ewa.

      Usuń
    3. Dodam jeszcze, że z tej okazji "odbezpieczyłem" piwo, które kupiłem 10 lat temu ... Żabula świadkiem. Bedę miał sr..kę? Oto kolejne pytanie :-)))

      Usuń
  57. Ja na pamięć zagadke benaska, nie wierszyk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Vilemo, nasz kolega z wierszyka zrobił zagadkę, to jeden ze znanych sposobów zapamiętania ciągu liczb.
      ...kto w mózg i głowę natłoczyć by chciał cyfer moc ażeby liczenie ludolfiny trudniej spamiętać móc...
      W ciekawostkach to wyczytłam.
      Ewa.

      Usuń
    2. Ten wierszyk to kolega sam ułożył ... Teraz oczekuje, ze za moim przykładem ktoś ułoży podobny. Wiem, że są takie wierszyki, ale ja uważam, co własne to własne :)

      Usuń
    3. Benasek, podobny nie będzie, ale z życia mojego wzięte. Kilka razy na forum wklejałam zdjęcia, jak piękny widok z okien mam.
      A teraz "tfórczość" moja z zachowaniem ciągłości cyferek :)

      Ewa z rana z okna dostrzega, że słońce mieni się swymi kolorami.
      Przemknie ptaszek pierzasty,raz po raz świergot jego słyszy.
      To miasto moje.
      Tu widoki miłe dla oka.
      Rozbudzi Was to?
      Ewa.

      Usuń
  58. Odpowiedź na zagadkę czy bedziesz mial sraczkę?
    Tak. Tylko obiecaj ze zjesz do tego piwa jakbko,ogorka kiszonego i mlekiem popijesz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponad godzina minęła, na razie d... zdrowa, nic mi nie jest. Dodam, że piwo duńskie, Royal Stout 7,7%

      Usuń
  59. ZŁOci

    z lekką podpowiedzią i wysłane z kompa o godzinie 00:01 :D

    ZŁOĆ to roślinka:d

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, z lekką podpowiedzią.
      Po prostu dalej zachęciłem humoreskę by szukała wśród barw.
      Gratuluję, bo złoci pasuje.

      Usuń